Des de I3 a 6è, per tal de potenciar l’observació directa, l’experimentació i conèixer les principals riqueses de l’entorn de l’escola , realitzem diferents itineraris de manera sistemàtica al llarg del curs. Cada cicle segueix un recorregut diferent en funció de l’edat dels alumnes.
ITINERARI EDUCACIÓ INFANTIL
L’itinerari d’Educació infantil, és el bosc del costat de l’escola. És un bosc de roures, pins i alzines. Cada trimestre, menys els nens i nenes de P3 que ho fan el tercer trimestre, es fa el recorregut per tal d’anar observant els canvis produïts per les estacions de l’any.
Cada alumne porta una carmanyola penjada al coll, feta amb material de rebuig i personalitzada, on va dipositant tot allò que li crida l’atenció i /o és material natural per classificar, comparar… : fulles, pals, aglans. S’explica un conte relacionat amb l’estació, s’observa el contorn i forma dels diferents arbres i fulles , s’escolta i observa el bosc… Es tracta de gaudir i aprendre de manera vivencial.
ITINERARI CICLE INICIAL
L’itinerari de cicle inicial arriba fins a la riera d’en Xuncla. S’estudia el bosc de roures i alzines i la riera.
Cada trimestre es fa el mateix recorregut però s’estudia i observa un animal (insecte, mamífer i ocell) i un vegetal diferent (arbre, arbust i planta), així els nens i nenes van aprenent in situ com és la natura vivent que ens envolta: esparreguera, estepa borrera, botó d’or, senglar, formiga, papallona, granota, esquirol, mallerenga… Amb les motxilles de l’aula de ciència fem de petits investigadors, amb les cintes mètriques mesurem alçades, amb els pots lupa observem els animalons petits, amb la lupa ens apropem a les diferents espècies i amb el termòmetre mesurem la temperatura de la riera al llarg de l’any. De la riera d’en Xuncla observem la temperatura, el color de l’aigua, l’amplada i l’estat general.
CICLE MITJÀ
Els alumnes de cicle mitjà realitzen dues sortides al llarg del curs per tal de conèixer el bosc mediterrani. Mitjançant un joc de pistes van descobrint els elements de la natura. Al finalitzar el curs confeccionen un petit dossier.
En la primera sortida s’estudia els arbustos: cirerer d’arboç, estepa blanca, galzeran i bruc d’hivern.
En la segona sortida són les plantes aromàtiques, herbàcies i enfiladises l’objecte d’estudi: heura, aritjol, farigola, romaní i falguera.
CICLE SUPERIOR
Els alumnes més grans de l’escola fan dues sortides on estudien la flora, la fauna i el paisatge.
Coneixen:
- La Vall d’en Xuncla : observació de l’entorn de la vall amb un guia especialitzat. Es travessa la riera, s’estudia la flora i fauna al voltant del salt del Timbarro i s’observa el molí.
- Sants Metges de Sant Julià de Ramis: des de l’ajuntament de sant Julià fins l’església. S’observa l’edificació de les ruines de l’antic castell de Sant Julià. Des d’aquí es divisa una panoràmica fantàstica, des dels Pirineus fins la costa.